Chlapec s palačinkami

by - února 27, 2018

Ze zataženého nebe začíná padat déšť. Předstírám, že to nevnímám. Teď není čas schovávat se pod střechu. Alespoň jednou chci tu poslední tečku udělat správně.

„Asi jsem si neuvědomila, že by to pro tebe mohlo znamenat tolik,“ přiznávám, a snažím se u Chlapce s palačinkami najít alespoň náznak toho, že jsem to celé špatně pochopila, že jsem zase jednou nenechala věci zajít dál, než jsem měla.


Nejistě ukazuje na karikaturu, kterou mi na valentýnském obědě namaloval malíř, jehož jméno si nepamatuju. „Můžu si ji nechat? Na památku?“

Dochází mi, že nejspíš přesně kvůli tomu chtěl, abych mu ji přinesla ukázat. Spolknu všechny poznámky o maladaptivních zvládacích mechanismech, a podávám mu ji. Vždyť zrovna já jsem ta poslední, kdo by měl někoho poučovat o tom, jak se vyrovnávat se ztrátou.

„Asi jsem ti ublížila, viď?“ ptám se, a už když to vyslovuju, stydím se za to, jak hloupá otázka to je.

Neodpoví, ale v tom mlčení jsou všechny odpovědi, které potřebuju.

„Promiň,“ dodávám, protože nevím, co jiného mám říct.

V obličeji se mu objeví jakási podivná kombinace rezignovaného úsměvu, ironického úsměšku a smutku, a já si uvědomuju, že tenhle výraz nevidím poprvé. Ještě nikdy mi ale k jeho vyvolání nestačily pouhé tři týdny. Zlepšuju se.

„Můžu tě obejmout na rozloučenou, nebo si jenom zamáváme?“, ptá se. Přikývnu. Přinejmenším rozhodnutí o tom, jak se rozloučíme, bych měla nechat na něm.

„Tak snad alespoň někdy u piva, Kanaďanko,“ řekne potichu, než mě pustí. Zvuk té přezdívky mě trochu zabolí, zvlášť v tenhle moment, kdy mám pocit, že bych si zasloužila úplně jinou.

Sleduju, jak odchází, a přemýšlím, kolikrát jsem tohle za poslední roky udělala. Kolikrát jsem nechala jít někoho, kdo mi dal najevo, že by mě mohl mít rád, a kolik různých výmluv jsem si pro to navymýšlela. Dlouho jsem si myslela, že jsem prostě rozbitá na kousíčky, a nechci, aby se o mě pořezal někdo, kdo si to nezaslouží. Pak, po několika neúspěšných pokusech o vztah, jsem nabyla dojmu, že se snažím chránit hlavně sebe. Před dalším zklamáním.

Teď si myslím, že ta správná odpověď byla schovaná v poslední řadě seriálu HIMYM.

Zvláštní, člověk roky analyzuje vlastní život, a přitom celou dobu stačilo dokoukat jeden sitcom.

"Je to jako bych vyhrála Jackpot hned s prvním losem, co jsem si kdy koupila, a nevěřím, že můžu někdy vyhrát znovu,“ říká tam jedna z hlavních postav, když mluví o svém zemřelém příteli. Až když mi začaly téct slzy a nechtěly přestat, uvědomila jsem si, že konečně někdo nahlas řekl to, co se takovou dobu snažím překřičet.

Nevěřím, že můžu někdy vyhrát znova.

Nevěřím, že můžu někdy vyhrát znova.

Nevěřím.

A dokud neuvěřím, nemůžu hrát.

Teď už to vím.

You May Also Like

0 komentářů